Hogyan kovácsoljunk előnyt a kötelezőből?
Az ESG szabályozásokról a legtöbb cégnek ma még először a kivitelezhetetlennek tűnő megfelelési előírások és a pluszmunkák jutnak eszébe. De az „aki lemarad, az kimarad” elv alapján el kell fogadnunk, hogy az új irányok egy új generáció igényeihez igazodnak, aminek képviselői az ügyfeleinkként vagy a munkatársainkként már velünk vannak. Az ESG a stratégiánk integráns részévé válhat, amely hozzájárul a vállalat hosszú távú fenntarthatóságához és versenyképességéhez. Sőt, maga lehet a vállalati stratégia, ami mindjárt jobban hangzik, ha nem kell felállítani külön employer branding vagy külső kommunikációs irányelveket, „csak” ezen megfeleléseinket kell átültetni a különböző területekre.
Használd arra az ESG-t, hogy bizalmat építs az emberekben!
A fogyasztók, üzleti partnerek vagy akár a dolgozók ma már egyre nagyobb figyelmet fordítanak annak megállapítására, hogy a vállalatok valódi erőfeszítéseket tesznek-e a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás terén, vagy csak annak látszatát keltik. Ez a piac igénye. Az a dolgunk, hogy egyértelművé tegyük kommunikációnkkal cégünk hitelességét a különböző területeken.
A vezető mindennek a kulcsa
Hiába van bármilyen stratégiánk, ha a cég vezetője nem képviseli azt. Tapasztalatunk, hogy minden ott működik jól, ahol a vállalat feje elkötelezett a célok megvalósításában, legyen ez akár az ESG.
Az ő minden megnyilvánulását, legyen az befelé vagy kifelé, rá lehet építeni az ESG elveinkre. Ha egy cég átfogó fenntarthatósági célokat fogalmaz meg, mint például a műanyaghasználat csökkentése vagy az agrárgazdálkodás regenerációja, akkor a vezetőnk kommunikációs elemeinek tartalma 90%-ban ezek köré épülhet a különböző platformokon, mint a LinkedIn profilján vagy a kollégáknak küldött videóüzenetekben.
Bentről kifelé hatásosabb
A kollégáink kulcsszerepet töltenek be abban, hogy az irányelveink érvényesüljenek, nélkülük csak szavak maradnak és nem szolgálják sem üzleti céljainkat, sem törekvéseinket egy fenntarthatóbb jövő felé. Velük tehát el kell fogadtatni, ismertetni kell a célokat. Ezek lehetnek olyan belső aktivitások, mint a vezetői meetingek vagy a közösségi megmozdulások. Telepíthetünk közösen méhlegelőt a gyár területére, szólhat a zöld közlekedésről a kollégák gyermekeinek szóló rajzpályázat, támogathatjuk a kerékpáros munkába járást vagy szervezhetünk motiváló előadásokat a nőnapi szegfű helyett/mellett. Akár egy egész családi napot is tervezhetünk az irányelvek köré. Így elkötelezett kollégák fognak részt venni céljaink megvalósításában, és azok jó hírének terjesztésében. Még a belső hírlevelek tartalmán sem kell sokat gondolkodni, ha irányelveink megvannak.
Az ESG iránti elkötelezettség ösztönzéséhez interaktív módszereket, például gamifikációt is lehet alkalmazni. Az ESG-re vonatkozó kvízek, versenyek és játékos tanulási programok hozzájárulnak ahhoz, hogy a kollégák jobban megértsék a törekvéseinket.
Motivációs és jutalmazási rendszerek bevezetése
A munkavállalók ösztönzése érdekében ki lehet alakítani olyan jutalmazási rendszert, amely figyelembe veszi az ESG teljesítményt. Azok a munkavállalók, akik aktívan hozzájárulnak az ESG célok eléréséhez, külön jutalomban részesülhetnek, ezáltal különböző elismerési programokat vezethetünk be a meglévők mintájára, például “A hónap ESG Bajnoka” díjat kaphat az, aki a legtöbb aktivitásban részt vett az adott időszakban.
Az ESG jó alap a vállalati arculat javításához
Nem kell többé gondolkodni a külső kommunikáció tartalmán sem, ha vannak ESG-re épülő céljaink, elveink. A jó imázs elemeinek ma tartalmaznia kell a stakeholdereink irányába megvalósított lépéseket, a környezetvédelmi törekvéseinket, az egyenlőség és az elfogadás irányába tett konkrét akciókat. Mivel ezek úgyis megvannak a jelentéstételi kötelezettség vagy a vállalásaink miatt, így csak kommunikálni kell azokat. Használhatjuk a széleskörű sajtó erejét, amivel nagy tömegeket érhetünk el, a belső célcsoportunkon túl. Ha napelemparkot telepítünk udvarunkra, arra szervezhetünk sajtóeseményt, ha cégünk közvetlen környezetét támogatjuk, akkor pedig a helyi nyilvánosság érdeklődésére számíthatunk. Bizonyos törekvéseinkkel, technikai megvalósításokkal, családbarát terveinkkel vagy az elfogadás érdekében tett lépésekkel pályázhatunk díjakra, amelyek jó alapot adnak a külső és belső kommunikációhoz egyaránt.
Az ESG kommunikáció nem csak ennyi, a stratégiánkra taktikai tervet, időzítést kell készítenünk, a célcsoportunk meghatározására és a nekik szóló üzeneteinkre alapozva.